Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Λογοθεραπεία: Πότε να απευθυνθώ στον ειδικό;

(Της Πολύζου Ρίτση - Λογοθεραπεύτριας)
Η ανάπτυξη ενός παιδιού είναι μια διαδικασία που συχνά συναντά μικρές ή μεγάλες δυσκολίες. Από τους πρώτους μήνες της ζωής μέχρι και τη σχολική ένταξη και καθ’ όλη τη μαθητική πορεία, το παιδί εμφανίζει ανάγκες που αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα και σωστά μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα.


Όλοι γνωρίζουμε ότι η μεγαλύτερη και η δυσκολότερη κατάκτηση του ανθρώπου είναι
ο λόγος: ο οποίος εξελίσσεται και τελειοποιείται με την κατάκτηση του γραπτού λόγου. Η ανάπτυξη της ομιλίας, ξεχωριστό γνώρισμα του ανθρώπου ακολουθεί μια μακρόχρονη και πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία .Δυστυχώς όμως, πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την εξέλιξη αυτή, όπως για παράδειγμα οργανικοί ή περιβαλλοντικοί .

Πότε θα πρέπει οι γονείς να απευθυνθούν στον ειδικό;


Μια οποιαδήποτε διαταραχή λόγου μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αυτοεκτίμηση και συμπεριφορά του παιδιού. Έτσι οι γονείς δε θα πρέπει να διστάσουν να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό όταν αναγνωρίσουν κάποια από τις συμπεριφορές που περιγράφονται παρακάτω.


  • Όταν μέχρι το 3ο έτος το παιδί δεν έχει αναπτύξει εκφραστικό -προφορικό λόγο.
  • Όταν μέχρι το 4ο έτος η ομιλία του δε γίνεται κατανοητή από το περιβάλλον του.
  • Όταν δυσκολεύεται στην παραγωγή αυθόρμητου λόγου και εναλλακτικά χρησιμοποιεί χειρονομίες π.χ. κινήσεις των χεριών του όπως να δείχνει το αντικείμενο που επιθυμεί κ.α.
  • Όταν ο προφορικός του λόγος εμφανίζει αρθρωτικά και φωνολογικά λάθη π.χ. αντί για «νερό» λέει «νελό» ή αντί για « θάλασσα» λέει « φάλασσα».
  • ‘Όταν το επίπεδο του λεξιλογίου που χρησιμοποιεί δεν είναι επαρκές ,σε σχέση πάντα με τη χρονολογική του ηλικία , όταν δε μπορεί να βρει τη σωστή λέξη, όταν δεν ολοκληρώνει τις προτάσεις του.
  • Όταν δε διαθέτει περιγραφικό και αφηγηματικό λόγο. Δηλαδή, δεν μπορεί να περιγράψει μια κατάσταση , ένα γεγονός ή να αφηγηθεί μια ιστορία.
  • Όταν δεν δημιουργεί σωστά δομημένες προτάσεις π.χ. όταν παραλείπει ρήματα, υποκείμενα, άρθρα .
  • Όταν παρουσιάζει διαταραχές στη ροή του λόγου όπως επαναλήψεις ήχων, συλλαβών ή λέξεων, παύσεις, διακοπές ή επιμηκύνσεις ήχων.
  • Όταν δεν εκτελεί προφορικές εντολές, δεν έχει βλεμματική επαφή, δεν αντιδρά στο όνομά του, παρουσιάζει επαναλαμβανόμενες κινήσεις.
  • Όταν προσπαθεί να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του αλλά υπάρχει έντονη δυσκολία να το καταλάβουν με συνέπεια την απογοήτευση, επιθετικότητα ή και απομόνωση του παιδιού.
  • Όταν παρουσιαστούν σημαντικές δυσκολίες στην εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης μετά την είσοδο του παιδιού στο Δημοτικό.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το κάθε παιδί έχει τους δικούς τους ρυθμούς ανάπτυξης. Ωστόσο , υπάρχουν κάποιες δεξιότητες που κατακτώνται σύμφωνα με την τυπική ανάπτυξη.

Η πρώιμη διάγνωση και η έγκαιρη παρέμβαση προβλημάτων λόγου – ομιλίας , μαθησιακού, κοινωνικού και ψυχολογικού τομέα αποτελούν βασική μέριμνα για όσο το δυνατόν καλύτερη πρόγνωση. Για αυτό το λόγο η συμβουλή του ειδικού θεωρείται απαραίτητη. Η επιτυχής αντιμετώπιση εξαρτάται από τη φύση, το βαθμό των δυσκολιών όπως επίσης και από την στενή και αρμονική συνεργασία με τους γονείς και χρήζει ανάλογης διάρκειας χρόνου, υπομονής και επιμονής.



Πολύζου Ρίτση

Λογοθεραπεύτρια - Μέλος Συλλόγου Επιστημόνων
Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών Ελλάδος (Σ.Ε.Λ.Λ.Ε.)

LamiaReport.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...