Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Singapore Airlines... Mετά από 40 χρόνια εγκαταλείπει την Ελλάδα

H είδηση ότι μετά από 40 χρόνια λειτουργίας στην Ελλάδα η αεροπορική εταιρία  Singapore Airlines αποσύρεται από την αγορά προκαλεί συγκίνηση όχι μόνο στους εργαζόμενους αλλά και σε εκείνους που έχουν ωραίες αναμνήσεις από τα ταξίδια της.


Η εταιρεία με ορμητήριο την νοτιοανατολική γωνιά της Ασίας συμπληρώνει φέτος 65 χρόνια ζωής. Η ιστορία της Singapore Airlines (SIA) ξεκινά το 1947. Τότε δημιουργήθηκε η Malayan Airways και οι πρώτες εμπορικές πτήσεις συνέδεαν τη Σιγκαπούρη, την Κουάλα Λουμπούρ, το Ipoh και την Πενάνγκ.

Τα αμέσως επόμενα χρόνια η εταιρία σταθεροποίησε τη θέση της και κατέκτησε ένα σταθερό ρυθμό ανάπτυξης. Έτσι, το 1955 διέθετε ένα στόλο από DC-3 που πραγματοποιούσαν τακτικά δρομολόγια στην περιοχή. Με τη δημιουργία του κράτους της Μαλαισίας το 1963, η εταιρία μετονομάστηκε σε Malaysian Airways και στη συνέχεια (το 1966) σε Malaysia-Singapore Airlines (MSA) όταν οι κυβερνήσεις της Μαλαισίας και της Σιγκαπούρης ανέλαβαν από κοινού τον έλεγχο της εταιρίας. Στη συνέχεια η MSA επέκτεινε το δίκτυό της καλύπτοντας όλες τις χώρες της νότιας Ασίας. Έτσι, το 1968 ένιωθε αρκετά δυνατή ώστε να επεκτείνει το δίκτυό της και σε διηπειρωτικές πτήσεις αποκτώντας τρία Β707.

Η ημερομηνία-σταθμός στην ιστορία της εταιρίας είναι η 1η Οκτωβρίου 1972. Εκείνη την ημέρα η MSA διέκοπτε τη λειτουργία της και η Singapore Airlines (SIA) έπαιρνε τη θέση της στους ουρανούς. Η νέα εταιρία συνέχισε να καλύπτει ολόκληρο το διεθνές δίκτυο της MSA διατηρώντας όλα τα Β737 και Β707 που διέθετε εκείνη, ενισχύοντας το στόλο της με τα «ευρείας ατράκτου» B747 το 1973. Στη συνέχεια ήρθε η εποχή των εντυπωσιακών επενδύσεων.

Επενδύσεις, επενδύσεις, επενδύσεις!

Τα τελευταία  χρόνια η Singapore Airlines χρησιμοποιεί το στόλο της ως βασικό παράγοντα πάνω στον οποίο χτίζει την εταιρική της εικόνα και κατ' επέκταση όλη τη φιλοσοφία της. Τα μεγέθη των παραγγελιών της σε αεροσκάφη είναι εξωπραγματικά και καταφέρνουν πάντα να καθίστανται αντικείμενο συζητήσεων ή ακόμα και μακροσκελών άρθρων ειδικών αναλυτών της αγοράς.

Το 1978 η εταιρία άφησε άφωνο τον επιχειρηματικό κόσμο και τους ανταγωνιστές της παραγγέλλοντας με μιας 13 Boeing Β747-200 και 6 Β727, συνολικής αξίας 900 εκατομμυρίων δολαρίων. Κι αν η επένδυση αυτή αποτέλεσε παγκόσμιο ρεκόρ για την εποχή της στον τομέα των αερομεταφορών, δεν ήταν παρά μόνο η αρχή ενός τρελού χορού εντυπωσιακών επενδύσεων. Στόχος, η εταιρία να διαθέτει πάντοτε αεροσκάφη τελευταίας γενιάς, να εξασφαλίζει κορυφαία αξιοπιστία και να επιτυγχάνει τη μεγαλύτερη δυνατή μείωση του κόστους συντήρησης των αεροσκαφών, άρα και του συνολικού λειτουργικού της κόστους. 

Ακολούθησε το 1994 μια νέα γιγαντιαία παραγγελία 52 συνολικά αεροσκαφών.Αυτήν τη φορά την «πίτα» μοιράστηκαν η αμερικανική Boeing και η ευρωπαϊκή  κοινοπραξία Airbus. Πιο συγκεκριμένα, η παραγγελία αφορούσε 22 «Μegatop» B747 και 30 Airbus A340-300E, συνολικής αξίας 10,3 δισ. δολαρίων (περίπου 2,5 τρισ. δρχ.).

Το τελευταίο κομμάτι στο παζλ των επενδύσεων της ασιατικής εταιρίας τοποθετήθηκε πολύ πρόσφατα με τη δημοσιοποίηση της απόφασης της εταιρίας να αποκτήσει 77 B777 συνολικής αξίας 12,7 δισ. δολαρίων (περίπου 3,4 τρισ. δρχ.). Αν σκεφθεί κανείς τις αντιστοιχίες, η τελευταία αυτή παραγγελία της Singapore Airlines είναι περίπου ίση με το πενταετές εξοπλιστικό πρόγραμμα των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων που χαρακτηρίσθηκε ως μαμούθ!

Κάποιοι σίγουρα θα αναρωτιούνται μήπως όλες αυτές οι επενδύσεις αποτελούν άλματα στο κενό ή ακόμα και ερασιτεχνικές κινήσεις εντυπωσιασμού νεόκοπων επιχειρηματιών που αρέσκονται να αναλαμβάνουν μεγάλα ρίσκα με αμφίβολα επιχειρηματικά αποτελέσματα. Είναι μια εύλογη δυσπιστία. Όμως, οι ειδικοί της παγκόσμιας βιομηχανίας των αερομεταφορών δεν έσπευσαν να γίνουν Κασσάνδρες καθώς προβλέπουν ότι την επόμενη δεκαετία ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της εταιρίας θα είναι 8-10%.

Ένας μοντέρνος στόλος

Τα αποτελέσματα των επενδύσεων είναι άμεσα ορατά στο στόλο της εταιρίας καθώς της δίνουν τη δυνατότητα να διαθέτει σύγχρονα αεροσκάφη με ιδιαίτερα χαμηλό μέσο όρο ηλικίας. Σήμερα, ο στόλος της Singapore Airlines αποτελείται από 76 αεροσκάφη. Από αυτά τα 34 είναι Boeing 747-400
(Megatop), τα περισσότερα από κάθε άλλη αεροπορική εταιρία του κόσμου, τα 4 είναι Airbus A340-300E (Celestars), ενώ 23 είναι Airbus A310-200/300.

Παράλληλα, η εταιρία έχει ήδη παραγγείλει ακόμα 21 Β747 Megatop, 33 Airbus A340-300E και 77 Boeing 777. Η SIA διαθέτει ακόμα 4 αεροσκάφη B747-400 Mega-ark, τα οποία χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Ο στόλος της Singapore εξασφαλίζει σήμερα στην εταιρία τη δυνατότητα να πραγματοποιεί περισσότερα απευθείας δρομολόγια, μεγαλύτερη συχνότητα πτήσεων και φυσικά μεγαλύτερες ανέσεις. Επιπλέον τα νέα αεροσκάφη αυξάνουν τους δείκτες αξιοπιστίας της εταιρίας και ελαχιστοποιούν το κόστος συντήρησής τους.

Κορυφαία τεχνολογία

Η εταιρία μοίρασε «σοφά» την πίτα των παραγγελιών της ανάμεσα στις δύο κορυφαίες κατασκευάστριες εταιρίες του κόσμου, την Boeing και την Airbus, διατηρώντας τις εύθραστες ισορροπίες σε μια ούτως ή άλλως «δύσκολη» βιομηχανία. Παράλληλα, μείωσε σε δύο τους τύπους των αεροσκαφών που θα συγκροτούν το στόλο της από φέτος κιόλας.

Το Megatop της Boeing είναι ένας τύπος αεροσκάφους που έγραψε ιστορία στην πορεία της SIA. Προστέθηκε στο στόλο της το 1989, έχει εμβέλεια πτήσης 13.000 χλμ. και αποτελεί ένα στρατηγικό εργαλείο στα σχέδια ανάπτυξης της ασιατικής εταιρίας καθώς επέτρεψε για πρώτη φορά την πραγματοποίηση του δρομολογίου Σιγκαπούρη-Λονδίνο χωρίς ενδιάμεσο σταθμό.

Ο άλλος βασικός τύπος αεροσκάφους της εταιρίας, το Celestar της Airbus, αποτελεί μια παγκόσμια αποκλειστικότητα της Singapore Airlines καθώς έχει κατασκευαστεί ειδικά γι' αυτήν. Το αεροσκάφος αυτό είναι το περισσότερο εξελιγμένο Airbus που υπηρετεί αυτήν τη στιγμή σε αεροπορική εταιρία σε
ολόκληρο τον κόσμο καθώς ενσωματώνει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας τόσο στις μηχανικές του προδιαγραφές όσο και στην εσωτερική του διαρρύθμιση.

Κέντρα εκπαίδευσης

Αναπόφευκτα οι επενδύσεις σε τόσο προωθημένης τεχνολογίας αεροσκάφη απαιτεί προσωπικό υψηλής ειδίκευσης και η SIA φαίνεται πως δεν... πολυεμπιστεύεται κανέναν άλλο για την εκπαίδευσή τους. Έτσι, η εταιρία διαθέτει δύο ιδιόκτητα Εκπαιδευτικά Κέντρα (το Κολέγιο Αεροπορίας της Σιγκαπούρης και το Κέντρο Εκπαίδευσης Πτήσεων) έχοντας μ' αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα να επιβλέπει όλα τη διαδικασία εκπαίδευσης των πιλότων, από το στάδιο του δόκιμου μέχρι του κυβερνήτη.

Τα κέντρα αυτά είναι εξοπλισμένα με προσομοιωτές πτήσης για όλους τους τύπους αεροσκαφών, ενώ στα «εργαλεία» εκπαίδευσης περιλαμβάνεται και ένας στόλος από Learjet 31.

Επενδύσεις και στην έρευνα

Η λέξη κορυφαία φαίνεται να αποτελεί το μόνιμο άγχος της Singapore Airlines και βασικό συστατικό της φιλοσοφίας της. Έτσι, η SIA επενδύει σημαντικά κεφάλαια στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Δείγμα πρωτοπορίας του ασιατικού αερομεταφορέα στον τομέα της έρευνας αποτελεί η καθιέρωση του πρώτου παγκόσμιου συστήματος τηλεφώνου και fax κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Η εταιρία διαθέτει, επιπλέον, το μεγαλύτερο υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών χωρίς κολώνες, ενώ οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές που χρησιμοποιούνται στις κρατήσεις των θέσεων ή την παρακολούθηση της διακίνησης εμπορευμάτων είναι τελευταίας γενιάς και επιτρέπουν την αυτοματοποίηση πολλών από τις πιο πάνω διαδικασίες.

Ψυχαγωγία κατά την πτήση

Ενδεικτικό της εμμονής της SIA στη χρήση πρωτοποριακών συστημάτων για την εξυπηρέτηση του επιβάτη αποτελεί το σύστημα KrisWorld. Το συγκεκριμένο σύστημα τοποθετείται αυτήν τη στιγμή σε όλες τις θέσεις των αεροσκαφών Megatop και Celestar και παρέχουν στον επιβάτη τη δυνατότητα να απολαμβάνει ένα μοναδικό συνδυασμό ψυχαγωγίας, ενημέρωσης και επικοινωνίας.

Ο ταξιδιώτης έχει να επιλέξει ανάμεσα σε 22 κανάλια video που παρουσιάζουν από ταινίες και ειδήσεις μέχρι αθλητικά και κωμωδίες, ενώ υπάρχουν και δέκα παιχνίδια Nintendo μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται από παιχνίδια σκέψης μέχρι και παιχνίδια γρήγορης δράσης. Επιπλέον, δώδεκα κανάλια ψηφιακού ήχου, πληροφορίες για τον τόπο προορισμού του αεροσκάφους καθώς και τα τελευταία νέα και οικονομικές ειδήσεις όπως μεταδίδονται από το έγκυρο πρακτορείο Reuters. Το τεχνολογικό «κερασάκι αυτής της τούρτας» είναι το Krisphone και το Krisfax που δίνουν σε κάθε επιβάτη της εταιρίας τη δυνατότητα να τηλεφωνήσει ή να στείλει fax μέσω δορυφόρου, σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.

Ένα ιδανικό «σπίτι»

Το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης είναι το «σπίτι» της SIA, κόμβος του δικτύου της αλλά και κόμβος πολλών άλλων αεροπορικών εταιριών καθώς βρίσκεται σ' ένα στρατηγικό σημείο του παγκόσμιου δικτύου αερομεταφορών.

Το αεροδρόμιο αποτελεί ένα πολυσύχναστο σταυροδρόμι στη νοτιοανατολική γωνία της Ασίας καθώς εξυπηρετεί 23 εκ. επιβάτες και διακινεί 1 εκ. τόνους εμπορευμάτων κάθε χρόνο. Πίσω από τους εντυπωσιακούς αυτούς αριθμούς κρύβεται μια καλοκουρδισμένη μηχανή υπηρεσιών που καταφέρνει να κατατάσσει κάθε χρόνο το αεροδρόμιο Changi μεταξύ των κορυφαίων του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αεροδρόμιο της Σιγκαπούρης έχει γίνει σχεδόν ισόβιος νικητής στον ετήσιο διαγωνισμό του British Business Traveller Survey καθώς κατακτά συνεχώς την πρώτη θέση στο σχετικό διαγωνισμό από το 1988!

Το Changi αποτελεί σήμερα αφετηρία, σταθμό και προορισμό 69 αεροπορικών εταιριών που εκτελούν περισσότερες από 3.100 πτήσεις κάθε βδομάδα, συνδέοντας τη Σιγκαπούρη με 133 πόλεις σε 56 χώρες. Στα πλεονεκτήματα του αεροδρομίου συγκαταλέγονται η μικρή απόστασή του από το κέντρο της πόλης, το γρήγορο σύστημα διανομής αποσκευών που επιτρέπει στον επιβάτη να περάσει από το τελωνείο και τον έλεγχο διαβατηρίων 30 μόλις λεπτά από τη στιγμή της προσγείωσης του αεροσκάφους του, καθώς και το υπερσύγχρονο ιπτάμενο σύστημα μεταφοράς επιβατών που ενώνει τα δύο terminals. Το Changi διαθέτει εκτός των άλλων 25 εστιατόρια, περισσότερα από 100 καταστήματα αφορολόγητων, πισίνα στην κορυφή του, αίθουσα γυμναστικής, σάουνα, κέντρο για επαγγελματικές συναντήσεις, ξενοδοχείο 106 δωματίων, παιδικούς σταθμούς, παιδική χαρά, ένα κέντρο επιστημονικών ανακαλύψεων, ανεξίθρησκο χώρο προσευχής καθώς και ιατρικό κέντρο.

H παντοκρατορία της τεχνολογίας, πάντως, άφησε αρκετό χώρο στο καλό γούστο και τις τέχνες καθώς όλο το αεροδρόμιο είναι διακοσμημένο με πίνακες και αγάλματα, ενυδρεία, συντριβάνια, εσωτερικούς κήπους, ρυάκια γεμάτα ψάρια και άπλετο φως, καθώς ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιρίων του εκμεταλλεύεται και την παραμικρή υποψία φυσικού φωτός.

Αν το άγαλμα της Ελευθερίας είναι το σύμβολο της Αμερικανικής υπερδύναμης, το αεροδρόμιο Changi ίσως αποτελεί το σύμβολο της πιο δυναμικά αναπτυσσόμενης γωνιάς του πλανήτη. Έχουν λεχθεί τόσα γι' αυτό το αεροδρόμιο ώστε από μόνο του να αποτελεί έναν πόλο έλξης για εκατομμύρια τουρίστες καθιστώντας το από μόνο του ένα αξιοθέατο.

Το δίκτυο της εταιρίας

H Singapore Airlines πραγματοποιεί περισσότερες από 500 πτήσεις την εβδομάδα χωρίς να υπολογίζει κανείς τις πτήσεις για μεταφορά εμπορευμάτων.

Το δίκτυο της SIA καλύπτει 72 πόλεις και 41 χώρες και επεκτείνεται διαρκώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από την Ευρώπη πραγματοποιεί 49 πτήσεις την εβδομάδα από 13 πόλεις.

Δείγμα του ραγδαία αναπτυσσόμενου δικτύου της SIA είναι το γεγονός ότι μόνο το 1995 η Singapore Airlines και η θυγατρική της SilkAir πρόσθεσαν οκτώ νέους προορισμούς στα δρομολόγιά τους. Επιπλέον, η SIA φαίνεται να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο πυκνό δίκτυο δρομολογίων προς την Αυστραλία, καθώς σήμερα εκτελεί 44 πτήσεις την εβδομάδα προς τη χώρα αυτή, εξυπηρετώντας 7
πόλεις.

Παράλληλα, η Singapore είναι ο μόνος από τους ασιατικούς αερομεταφορείς που πετάει προς τη Βόρειο Αμερική και από τις δύο ακτές της, διασχίζοντας αντίστοιχα τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό.

Συμμαχίες

Με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου της η SIA έχει προχωρήσει στη σύναψη συμμαχιών με δύο από τις σημαντικότερες αεροπορικές εταιρίες του κόσμου, την Delta Airlines και την Swissair. Έτσι με τους 113 επιπλέον προορισμούς της Swissair και τους περισσότερους από 300 προορισμούς της Delta (στις Η.Π.Α. και ολόκληρο τον κόσμο) δημιουργήθηκε ένα εντυπωσιακό, πραγματικά παγκόσμιο, δίκτυο αερομεταφορών.

Παράλληλα, με τη χρήση προηγμένων δικτύων υπολογιστών η συμμαχία των τριών εταιριών επιτρέπει στους επιβάτες να κλείνουν τα εισιτήριά τους με οποιαδήποτε από τις τρεις εταιρίες σε όποιο σημείο του πλανήτη κι αν βρίσκονται.

Μια πολύτιμη «θυγατέρα»

Η SilkAir είναι θυγατρική της Singapore Airlines και πρόσφατα κέρδισε το βραβείο Καλύτερης (Τοπικής) Αεροπορικής Εταιρίας στο PATA Travel Mart (ένα workshop για ταξιδιωτικούς οργανισμούς που οργανώνεται κάθε χρόνο στον Ειρηνικό, σε διαφορετική χώρα της περιοχής). Πραγματοποιώντας 114 πτήσεις την εβδομάδα η SilkAir δείχνει να συμπληρώνει ιδανικά το ούτως ή άλλως εντυπωσιακό δίκτυο της Singapore Airlines, πετώντας από τη Σιγκαπούρη σε 20 δευτερεύουσες πόλεις και τουριστικά θέρετρα σε 8 γειτονικές χώρες. Εκτός από την Ινδονησία και τις τρεις καθημερινές πτήσεις προς Τζακάρτα, η SilkAir εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό πόλεων, όπως την Phnom Pehn της Καμπότζης, την Yangon (πρωτεύουσα του Myanmar), καθώς και τις κινεζικές πόλεις Xiamen
και Kunming.

Η «θυγατέρα» SilkAir αποτελεί γνήσιο τέκνο της μητρός καθώς διέπεται από την ίδια φιλοσοφία και συνεπώς τις ίδιες εμμονές σε σχέση με την τεχνολογία και την κορυφαία εξυπηρέτηση.

kourdistoportocali.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου